Príbeh bežca Františka Číža pokračuje. Doma sa stará o niečo, čo raz bude gigantické a obdivuhodné. Jeho činy vravia za neho.

4.3.2024   
Foto

O členovi našej lesnej svorky -  Františkovi Čížovi si sa mohol dočítať už v našom predchádzajúcom článku. Na bežeckom seriáli BL má rád ekokologický prístup, ku ktorému má sám veľmi blízko. Jeho eko - záľuba je však veľmi netradičná!

Pre priaznivcov prírody a hlavne stromov, spravuje projekt - Neboj sa ísť do Lesa - kde nepravidelne pridáva obsah so zaujímavosťami o stromoch, prírode či klimatickej kríze.

Tento projekt vznikol počas lockdownu, kedy mnohí zamýšľali ako prispieť k zmierneniu dopadov v tejto náročnej situácii a šíriť pozitívnejšiu energiu. Pre Františka  sú stromy, príroda a životné prostredie dôležitou témou. Svojim projektom Neboj sa ísť do Lesa má priestor svoje predstavy o lepšom a zdravšom svete zhmotňovať. Na svojej stránke publikuje zaujímavosti o lokálnych stromoch a tvorí aj súťaže, v ktorých ako hlavnú výhru ponúka sekvojovce. Ak chceš vlastniť aj ty takýto výnimočný strom, neváhaj sa nabudúce zapojiť.

Otázkam ohľadom životného prostredia sa František venuje dlhodobo. Čo hovorí na eko- aktivity, ktoré podporuje a vytvára Behaj Lesmi?


Otázkami životného prostredia by sa mal zaoberať každý človek, nakoľko všetci sa nachádzame v životnom prostredí, ktoré ovplyvňuje ľudská činnosť.


Lokálne otázky sú ľuďom najbližšie a dokážu ich pochopit najlepšie.. aj keď na dym z komína či dym z cigarety neohľaduplných fajčiarov iba málokto upozorní, napriek tomu, že dokážu veľmi škodiť.


Ku globálnym problémom, akou je klimatická kríza, sa ľudia stavajú ešte odmeranejšie. Zmeniť názor a správanie ľudí, ktorí na životné prostredie majú výrazný vplyv, pomôže iba rozhľadená spoločnosť riadiaca sa podľa určitých hodnôt. Som toho názoru, že začať sa musí od vrchu. Spoločnosť musí vidieť zmenu už v prístupe vlády, médií, korporácií, väčších či menších firiem a živnostníkov. Každá táto výrazná skupina dokáže vo veľkej miere ovplyvniť zmenu k životnému prostrediu (k lepšiemu).


Ja ako 
jednotlivec - bežný konzument - som sa rozhodol taktiež prispieť k zníženiu svojej stopy takou mierou, akou dokážem. Okrem sadenia a “rozdávania” sekvojovcov spočíva môj príspevok k ochrane životného prostredia aj v tom, že si dávam záležať pri výbere produktov, ktoré nakupujem. Nezohľadňujem len to, či sú označované eko-bio, ale hlavne či nie sú nákladné na výrobu, spracovanie, dovoz.


Typický príklad je cesnak, ktorý je častokrát zo Španielska len preto, aby bol o pár centov lacnejší. Myslím si, že veľa vecí je dnes na hlavu a častokrát produkty označované ako eko, až také eko nie sú. Ale to je zase len problém spoločnosti a spotrebiteľov, ktorí si neuvedomujú tú neudržateľnosť takéhoto “fungovania”. Príroda bola odjakživa neuveriteľným recyklačným mechanizmom. Nikde v prírode neexistoval odpad ako taký. Až príchodom priemyselnej revolúcie sa začali prehlbovať enviromentálne problémy, ktoré boli dlhodobo zanedbávané, až pokiaľ sme nedošli do extrémneho stavu celoplanetárneho otepľovania.


To je podla IPCC na 99% spôsobené ľudskou činnosťou a nie známymi, či neznámymi prírodnými procesmi. Nie je dôvod pochybovať o vplyve CO2 spôsobeného vypúšťaním fosílnych palív, ktoré boli uložené pod povrchom zemským milióny rokov. Odporúčam každému preštudovať si úroveň CO2 pred industriálnou dobou a po jej začatí cez The Keeling Curve. Tie rozdiely sú markantné. Ako som už spomínal, ja som si našiel záľubu aj v pestovaní sekvojovcov - velkolepých žrútov CO2. Táto moja činnosť je však irelevantná vzhľadom k tomu, že ich efekt na redukciu mojej CO2 stopy bude pôsobiť az o niekolko desaťročí, zatiaľ čo problém globálneho otepľovania potrebujeme riešiť hneď. Napriek tomu, je to jedna z mojich aktivít, pri ktorej aspoň poteším svoje okolie, keďže stromčeky musím posúvať ďalej, aby mohli byť zmysluplne zasadené.
Významným lokálnym problémom sú emisie z dopravy. S myšlienkou na predaj spaľovacieho auta som sa pohrával už dlhšie. Vojna na Ukrajine moje rozhodnutie ešte urýchlila. Aktuálne som rok a pol bez auta. Takúto situáciu si niekto možno nedokáže ani predstaviť, ale je veľa ľudí/povolaní, ktoré nevyžadujú každodenné cestovanie a používanie auta. V dnešnej dobe sú dostupnejšie eko- služby ako napr. BlaBlaCar pre zdieľané komfortne cestovanie, či dokonca elektrická alternatíva, ktorá je podľa môjho názoru tou správnou cestou (aj keď zatiaľ možno nie pre všetkých).

Behaj Lesmi podporuje aktivity prispievajúce k obnove flóry a fauny. Počas jednotlivých podujatí vzdeláva účastníkov napríklad aj v tom, ako správne triediť odpad. Zároveň ponúka bežcom štartovacie balíčky plné “hodnotných darčekov”, ktoré planétu nezaťažujú ako nejaké “ jednorázové produkty”. Ako sa môžu ešte samotní bežci spolupodieľať na riešení klimatickej krízy podľa Teba?

Z môjho pohľadu jedine spolupracou na urovni špecializovaných inštitúcií, ktoré potrebujú robiť nejaký výskum, či monitorovať porasty. Tu by som si Behaj Lesmi vedel celkom dobre predstaviť napríklad ako sprostredkovateľa. Zatiaľ čo by inštitúcie zadávali požiadavky napr. na monitorovanie lesa, tak Behaj lesmi by vymýšľalo bežecké aktivity spĺňajúce požiadavky týchto inštitúcií s budovaním vhodnej infraštruktúry na odosielanie fotografii či iných dát od bežcov pre ďalšie vyhodnocovanie výsledkov.


Kto vie? Možno sa niekedy dopracujeme aj k spoločným štúdiám a výskumom :)


František nám na záver prezradil, že jeho cieľom v sezóne BL 2024 je byť prvý vo svojej kategórii. 
Tento cieľ označil ako “ ambiciózny”, ale nakoľko skončil minulý rok tretí, tak má našliapnuté na splnenie svojho cieľa. Držíme palce všetkým, ktorí už teraz trénujú a pripravujú sa na bežeckú sezónu Behaj Lesmi 2024.


Svet potrebuje takých ľudí, ako si ty! Máš aj ty vo svojom okolí niekoho, kto je pre teba obdivuhodný vzor a chceš, aby sme o ňom napísali článok? Neváhaj nám napísať!

ZAKLADAJÚCI PARTNER

    Lesy SR

HLAVNÍ PARTNERI

    Dr. Max

OFICIÁLNI PARTNERI

    Craft

PARTNERI

    Continental
    Sportisimo
    Zatopek
    Česká mincovna
    thule
    Enervit
    DB Schenker
    Fitness
    royalbay
    Bachledka
    Malino Brdo
    Nadácia TV JOJ

MARKETINGOVÝ PARTNER

    Raul

HLAVNÍ MEDIÁLNI PARTNERI

    TV JOJ SPORT

MEDIÁLNI PARTNERI

    tasr
    Behame.sk
    Beh.sk
    running
    Rungo
    trenujeme

Oficialni dodávatelia

    Johnny Servis
    Žaket
    Onlinesystem
    TKF
    Ecofis

HLAVNÍ INŠTITUCIONÁLNI PARTNERI

    bRATISLAVA
    MŽP
    žilinský kraj
    bb kraj
    bratislavský kraj
    PSK

Spolupracujeme

    Čičmany
    salamandra
    Hike the world
    Liptov
    Štiavnica
    Upracme Slovensko
    Bratislava region
    OLO
    Bory mall
    Smartemailing
    Freelo